Jak realizować cele biznesowe zgodnie z nowymi zasadami dystrybucji
Geoblokowanie, ograniczona dostępność asortymentu, niepełny dostęp do porównywarek cenowych oraz oddziaływanie na ceny – to główne grzechy, jakich według Komisji Europejskiej dopuszczają się przedsiębiorcy działający w e-handlu. Wszystko wskazuje na to, że większość menedżerów z tego sektora czeka rewizja stosowanych strategii biznesowych.
Komisja nie ma bowiem wątpliwości, że są to działania godzące w rozwój konkurencji, a tym samym sprzeczne z prawem i ryzykowne nawet dla kadry zarządzającej.
Ostatnie dwa lata to czas znaczących zmian legislacyjnych w obszarze handlu elektronicznego. W 2015 r. zaczęła obowiązywać ustawa o prawach konsumenta, w kwietniu 2016 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, dająca nowe narzędzia kontrolne prezesowi UOKiK. W 2017 r. dla przedsiębiorców z sektora e-commerce najważniejsze będą z kolei nowe zalecenia Komisji Europejskiej, która, po raz pierwszy, uważnie przyjrzała się handlowi w sieci, jako obszarowi stanowiącemu w jej opinii koło zamachowe wielu sektorów rynku. Idąc tym tropem, Komisja uznała, że wszelkie naruszenia prawa ochrony konkurencji w obszarze e-commerce powodują zniekształcenie swobodnej wymiany handlowej, co z kolei może skutkować naruszeniem dobrobytu konsumentów. Należy pamiętać, że prawo ochrony konkurencji ma za zadanie otwieranie rynków i tworzenie swobodnego przepływu produktów między poszczególnymi rynkami państw członkowskich Unii Europejskiej, właśnie po to, by chronić interes klientów. Obowiązkiem przedsiębiorców jest zaś respektowanie europejskich reguł gry przy jednoczesnym poszukiwaniu efektywności. Czy jest to możliwe – z pewnością tak, ale trzeba być do tego odpowiednio...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta